Csiki Tamás, a Transintertop Kft. ügyvezető igazgatója
Mátyus Gábor, a ransintertop Kft. fuvarozási vezetője

Sofőr kerestetik! – gyorsabb megoldás kell a szakképzésre

A fuvarozás, mint gazdasági mutató

A fuvarozás – nemzetközi téren különösen – a gazdaság jól működő előrejelző, érzékelő rendszere. Minden, a gazdaságot érintő változás elsőként ebben a szegmensben fejti ki hatásait, ami aztán tovagyűrűzik a különféle ágazatokra. Így volt ez a válság kezdetén, és így van most is, amikor a gazdasági fellendülés, a bérfelzárkózás idejét éljük. A növekvő versenyben azok maradnak az élen, akik képesek gyorsan, és hatékonyan reagálni a változásokra, kihívásokra. E gondolatsor mentén beszélgettünk a nemzetközi és belföldi fuvarozás, a logisztika terén negyedszázados tapasztalattal rendelkező Transintertop Kft. ügyvezetőjével, Csiki Tamással, illetve májusban kinevezett, új fuvarozási vezetőjével, Mátyus Gáborral.

Krónikus sofőrhiány Európában
Cs. T.: – A válságokat követő gazdasági fellendülés szinte mindig magával hozza a szakemberhiányt, és ebből adódóan az emelkedő béreket. Ez most sem történt másképpen, de idehaza mindezt megnehezítete az is, hogy az elmúlt két évtized során gyakorlatilag nem volt szakképzés. Ordító szakember-, főleg sofőrhiány jellemzi Európát, s benne hazánkat is. Az utóbbi időben rohamosan növekvő béreket egyszerűen már nem képesek a vállalkozások a saját eredményük terhére megfzetni

A hatékonyság a versenyképesség alapja
Cs. T.: – A szakmai érdekképviseleti szervezetek közös sajtótájékoztatón jelenteték be, hogy az fuvarozási szektorban legalább 15-20%-os fuvardíj áremelésre van szükség az ellátási lánc biztonságos működése érdekében. Valóban szükség van a díjemelésre az ágazatban, azonban úgy vélem, hogy egy lépésben, egy ilyen mértékű drágulásta piac nem képes lekövetni, fnanszírozni. Nagyjából a fele, 8-10% tűnik reálisnak. A másik felét nekünk kell megteremtenünk, a hatékonyság növelésével, a költségek csökkentésével. Egyszerűen nem háríthatunk át minden költséget a vevőinkre, magunknak is racionalizálnunk kell a működésünket. Az maradhat versenyben, az élen, aki hatékonyan működik. Ennek alapja az állandó, napi szintű mérés, elemzés, és a folyamatos javítás. Erre mi mindig nagy hangsúlyt fektetünk, annak ellenére, hogy nem ez a jellemző ebben az ágazatban.
– Az ilyen célok kitűzésénél, elérésénél sok múlik a vezető személyén is, olyan felkészült vezetőre van szükség, aki képes előre gondolkodni, gyorsan és megfelelően reagál a piac változásaira, igényeire és a belső folyamatokat is összhangba hozza.
M. G.: – 2018 májusában csatlakoztam a Transintertop csapathoz, az ügyvezetéssel közösen határoztuk meg azokat a célokat és igényeket, amelyek alapján versenyképességünket nem csak megtartani tudjuk majd a piacon, hanem képesek leszünk növelni is a piaci részesedésünket.
– A hatékonyság jegyében új lépéseket tettünk: újravizsgáltuk a folyamatainkat, feltártuk a hibáinkat, és lépésről lépésre haladva javítjuk azokat. Egy új szemléletel, meg kell teremteni azokat a feltételeket, amelyek növelik a hatékonyságot, és sofőrbarát körülményeket teremtenek.
– Eredményességünk jelentős mértékű javulását a futásteljesítmény növelésével, az üres futás csökkentésével és a fuvardíjak megemelésével, valamint a számunkra nem gazdaságos üzletek megszüntetésével már most elértük.
– Folyamatosan törekszünk arra is, hogy a gépkocsivezetők személyre szabot munkarendjével, a nyugat-európai szintű bérezéssel, és a megfelelő munkakörülmények biztosításával eleget tegyünk a sofőr elvárásoknak is.

Kölcsönösen nagy elvárások
Cs. T.: – Minden téren igyekszünk a maximumot nyújtani kollégáinknak. Rugalmas, a sofőrjeink igényeinek a lehető legjobban megfelelő ütemezésben szervezzük, a jellemzően 3-4 napos nemzetközi fuvarjainkat. Idehaza talán egyedülálló módon oda-vissza, Magyarországról Nyugat-Európába induló, és onnan ide visszatérő fuvarokat szervezünk úgy, hogy lehetőleg a heti két napos pihenőt ithon, a családjuk körében tölthessék kollégáink.
M. G.: – Nem ez a jellemző a piacon, nálunk – és ez valódi érték a sofőrjeinknek – nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az egyedi igényeknek megfelelő fuvarokat szervezzünk.
– A nemzetközi viszonylatban dolgozó gépkocsivezetőink, havi 22-23 ledolgozot munkanap után, 600.000 Ft munkabért vihetnek haza. A helyi, 50-70 kilométeres körzetben élő sofőrjeink a 9 órás pihenőidejükben akár hétköznap is haza tudnak menni, flotaszinten a 45 órás kötelező pihenőidőt pedig mindig othon tölthetik.
– A gépjárműflotánk homogén és magas műszaki színvonalú, folyamatosan karbantartjuk, cseréljük, újítjuk állományunkat. Sofőrjeink saját autóval közlekednek. Persze it is vannak kikötéseink, bármilyen nagy szakmai gyakorlatal is érkezik hozzánk egy új kolléga, nem kap saját autót az első pillanatól. Minden új belépő egy egyénre szabot betanítási folyamaton megy keresztül. Többek közöt saját kézikönyvvel segítjük a felkészülést, illetve tapasztalt munkatársaink, úgynevezet dedikált sofőrjeink is rendelkezésre állnak, választ adnak a felmerülő kérdésekre. A betanulás tehát fontos része a stratégiánknak, ám ennek fnanszírozását mi vállaljuk, munkatársaink az első naptól teljes bérért dolgoznak.

Négykezes járatok – egyre több a női sofőr
M. G.: – Expressz fuvarokat is vállalunk, sok kétfős, úgynevezet négykezes járatunk van. Gyakori, hogy egy egy autón házaspár – tíz élő példánk is van erre –, vagy apa-fia vállal szolgálatot. A hölgyek egyre inkább felismerik a páros kamionozás előnyeit: hétköznap együt dolgozhatnak a férjükkel, a hétvégéket pedig idehaza tölthetik, s mindezt nyugat-európai bérért.

Nem minden a pénz
M. G.: – Még ma is él az emberek fejében az a romantikus elképzelés, hogy a kamionos világot lát. Ez sajnos meszsze nem így van a valóságban. Napokig távol van a családjától, logisztikai központól logisztikai központig jár, szinte az egész utat autópályákon tölti, onnan letérve, helyben maximum 50-100 kilométert tesz meg. Időre érkezik, és időhöz kötve indul tovább. Útja során be kell tartania a sebességhatárokat, a kötelező pihenőket, és felelősséggel tartozik a rakományért, az autóért, önmagáért és a közlekedés más szereplőiért. Komoly, felelősségteljes munka ez, hivatás, amit hosszú távon csak az képes vállalni, aki szerelmese a munkájának, az autójának. Ez a szakma leginkább apáról fúra száll. Onnan kerülnek ki a jövő kamionosai, ahol van családi tradíciója a fuvarozásnak. Ez azonban koránt sem biztosít elegendő számú sofőrt a szakma számára. Az oktatás terén óriási a lemaradásunk. Egy egész generációnyi sofőr hiányzika mindennapokból. Nagy tömegeket kellene, rövid idő alat kiképezni. Erre azonban sem az autósiskolák, sem a vizsgaközpontok nincsenek felkészülve. A pozitív folyamat, az állam és az érdekképviselet révén, már elindult, de rendkívül lassú. Van tehát még bőven mit átgondolnunk, jobbítanunk.
Cs. T.: – Ne feledjük, a fuvarozás egyfajta irányjelző! Ha nálunk jól mennek a dolgok, akkor másut is méltán bizakodhatunk.

Cseh Teréz

Forrás: REGIO REGIA – 2018. XVIII. évfolyam, 136. lapszám