25 év alatt a megye gazdaságának élvonalába jutottak

A Transintertop a még magasabb minőséget tűzte zászlajára

 

Selmeczi Attila, a környei székhelyű Transintertop Kft. ügyvezető igazgatója soha nem gondolta volna, hogy 2022-ben egy huszonöt esztendős, háromszáz fős nemzetközi fuvarozó vállalat tulajdonosa lesz. 1997-ben a cégalapításban csupán a családja megélhetését látta. Tapasztalataira, sajátos szemléletmódjára alapozva azonban mára egy stabil, a nemzetközi és belföldi fuvarozásban is nevet szerzett céget kormányozhat, most – tekintettel a jelen gazdasági helyzetre – épp a „jéghegyek között” haladva. A kapitány a fedélzeten van, erősen tartja a kormányrudat, és gyors, megalapozott döntésekkel, intézkedésekkel viszi át a Transintertop hajóját az akadályokon, hogy a túloldalra érve egy még erősebb, még jobb céget adjon át a következő generációnak.

 

– 25 éve alapították meg a Transintertop Kft.-t. Honnan, hová sikerült eljutniuk az elmúlt negyedszázad alatt?

– Egy háromfős, mondhatjuk úgy, kényszervállalkozásból indulva, mára egy 300 fős, országos szinten is ismert és elismert vállalattá váltunk. A 150 kamionból, illetve 200 pótkocsiból álló flottánkkal, a 30 ezer négyzetméteres raktár-logisztikai kapacitásunkkal a saját területünkön a megye legjobbjai között is az élen, de legalábbis dobogós helyen állunk. Fuvarozás, szállítmányozás, raktárlogisztika – a három láb, ami a stabilitásunkat adja. Az árbevételünk az idei esztendőben várhatóan meghaladja a 10 milliárd forintot, üzemi eredményünk pedig a korábbi évekhez hasonló szinten marad. 25 év alatt tehát egy erős, stabil céget sikerült felépítenünk.

– Nehéz időket éltünk meg, amikor a szállítmányozás világába csöppentem, 1990-ben, akkor alakultak az első magánvállalkozások, és akkor indult útjára a mai értelemben vett nemzetközi fuvarozás is, hiszen hazánkban magánvállalkozások külföldre az előtt nem szállíthattak, ez állami monopólium volt. Amikor feleségemmel közösen megalapítottuk a saját cégünket, 1997-ben nem volt semmink, fuvareszközünk sem. Alvállalkozókkal kezdtük, de velük is úgy működtünk, mintha a saját flottánk lenne.

– Számos szállítmányozó versenytársunkkal szemben sikerült tartósan együttműködési megállapodásokat kötnünk mindenkivel, maximálisan figyelembe véve minden oldal érdekeit. Képesek voltunk bizalmi alapon működni, pedig sokféle érdeket kellett közös nevezőre hozni, mégis sikerült egységessé válnunk. Ebből aztán profitáltunk, hiszen ezt a másik oldalon is értékelték, ez pedig újabb és újabb, nem ritkán jobb fuvarokat hozott. Az elsőre veszteségesnek tűnő munkák elvégzése megnyitotta az utat a jobb, eredményesebb és stabilabb megbízások felé, így építkeztünk. A fuvarozó kollégáim emiatt idővel rájöttek, hogy bízhatnak bennem, számíthatnak rám. Ez a hozzáállás jellemezte az egész pályafutásomat. Mindig igyekeztem nyíltan, egyenesen kommunikálni, a bizalmam pedig idővel visszatükröződött. Meggyőződésem, hogy így lehet csapatot, de akár ügyfélkört is építeni. Ma is ezeket az elveket követem.

– Igyekszem nagyvonalú lenni, és megfelelő időben, jó döntéseket hozni. Ha időnként becsúszott valami hiba, némi veszteség, azon próbáltam mielőbb túllépni, nem pedig hetekig rágódni. Ezt az ügyfelek is értékelték. Árviták persze időnként előfordultak, veszítettünk is néha üzleteket, de azon partnereink egy része, akik esetleg emiatt másfelé próbálkoztak később mégis visszatértek. Nyíltak és őszinték vagyunk, senkit sem akarunk becsapni, és ez a mi szakmánkban nem is annyira magától értetődő.

 

– Milyen céljaik vannak a továbbiakat illetően?

– A további növekedés helyett a hangsúlyt inkább a hatékonyságra, a minél magasabb minőség elérésére kívánjuk tenni. Elértük azt az optimális üzemméretet, amit a közeljövőben nem célszerű túllépnünk. A járműflottánkkal, a szakértő csapatunkkal bármelyik multinacionális szereplővel fel tudjuk venni a versenyt, bátran mondhatom, hogy nincs olyan ügyfél, akit ne tudnánk magas szinten kiszolgálni. Komplex szolgáltatást nyújtunk– fuvarozás, szállítmányozás, logisztika –, és ahogy a szlogenünkben is szerepel: a kis cégek rugalmasságával, de a nagyok kapacitásával szolgáltatunk. Biztosítani tudjuk az egyszemélyes, folyamatos, rendszeres kapcsolattartást, rugalmasan tudjuk kezelni a változó igényeket, ugyanakkor képesek vagyunk olyan mennyiségeket is megmozgatni, mind jármű mind raktárkapacitás tekintetében, mint az óriásvállalatok. Tulajdonképpen infrastruktúrában, eszközökben mindazok a lehetőségek adottak nálunk, mint a multinacionális cégeknél, sőt bizonyos tekintetben jobb, szélesebb látókörrel, nagyobb gyakorlattal, tapasztalattal rendelkezünk velük szemben.

– A profit soha nem volt cél. Az számomra inkább egy jelzőszám, ami azt mutatja, hogy jó felé haladunk, jól csináljuk a dolgunkat. Az alapvető célom mindig is az volt, hogy amit felépítettünk, azt meg tudjuk tartani hosszú távon, illetve amit elvállaltunk, azt magas minőségben tudjuk elvégezni. Nyilván hibátlanul nehéz dolgozni, nem is állítom, hogy mi képesek vagyunk, de a célunk az, hogy ezt elérjük.

– Törekszem arra is, hogy olyan emberekkel dolgozzak, akik azonosulni tudnak a kitűzött célokkal, akik hasonlóan gondolkodnak, azért jönnek be ide, mert szeretik a munkájukat, jól érzik itt magukat, és hosszú távon is megtalálják nálunk a számításukat. Igyekszem megbecsülni a kollégáimat anyagilag és minden más tekintetben is. Az előbbi egyre nagyobb kihívást jelent, hiszen a munkaerőhiány miatt magasak a piaci elvárások, más a profilunkban működő vállalkozások is igyekeznek hasonló juttatásokat biztosítani. Nálunk azonban nincs minimálbér, pontos munkáért pontos bér jár. Meggyőződésem azonban, hogy a kollégáimat nem ez tartja nálunk. A mindenkori bérigényeknek mindig is igyekeztünk elébe menni. Inkább az a személyre szóló odafigyelés, az említett szellemiség az, ami elkötelezetté teszi őketa munkájuk, a cég iránt, amit én az első pillanattól kezdve fontosnak tartottam.

– Természetesen a célokat említve nem mehetünk el szó nélkül a jelenlegi gazdasági helyzet mellett sem. Alkalmazkodnunk kell a háborús, az inflációs nyomáshoz, illetve az általa okozott energiaválsághoz, a várható gazdasági recesszióhoz, és a 2022. év kihívásainak megfelelően kell továbbépítenünk a cégünket, a csapatunkat.

– Mit ért ez alatt? Milyen az a Transintertop, amely képes megfelelni a 2022-es év kihívásainak?

– 25 év tapasztalata áll mögöttem cégvezetőként. Sok mindenen keresztül mentem, sok mindent megoldottam, és persze számos buktatón is túljutottam. Mindezekkel a hátam mögött a jelen helyzetben úgy látom, hogy nekem kell a kormányrúdhoz állnom, és átvezetnem a hajónkat a „jéghegyek között”, mert rendkívüli helyzet van. Ez egy meglehetősen magányos vezetői pozíció, ilyenkor nincs idő a demokratikus vitákra, azonnali döntések, rendkívüli intézkedések kellenek, tudni kell, hogy balról vagy jobb-ról kerüljük ki a jéghegyet, különben neki megyünk, vagyis lemaradunk, versenyhátrányba kerülünk, ami később még sokba kerülhet a cég egészének. Mindig a közösség érdekeit kell szem előtt tartanunk, és ebből adódóan bizony számos fájó döntést is meg kell hoznunk.

– Április közepén léptem újra a fedélzetre, korábban próbáltam kicsit a háttérbe vonulni, és inkább csak onnan segíteni a mindenkori vezetést. Ahhoz, hogy objektív döntéseket tudjak hozni, mindenekelőtt objektív számadatokra, tényekre van szükségem, ezért külső szakértőket kértem fel valamennyi területünk átvilágítására. Kialakítottunk egy részletes KPI adatokra épülő jelentési rendszert, ami segíti a döntéseket, és megmutatja hol érdemes változtatnunk.

– A vállalati struktúrához is hozzányúltam, megszüntettem bizonyos pozíciókat, és szűkítettem a vezetést, illetve minden területen optimalizáltam a létszámot és a feladatokat.

– Minden olyan intézkedést, egységes, bevezetett rendszert megtartottam, ami ez idáig jól vizsgázott, de próbálom egy kicsit rugalmasabbá, személyre szólóbbá tenni a szabályrendszerünket is. Fontos, hogy legyenek szabályok, de az is – persze racionális, a közösség által is elfogadható érvek mentén -, hogy legyenek alóla kivételek is. Mert meggyőződésem, hogy ez az, ami elkötelezetté tudja tenni az embereket. Legyen egység, rend, de mégse kaptafa mentén működjenek a dolgok.

– Középvezetőket neveztem ki, minden csoport élére felelős csoportvezető került. A képzésüket illetően még sok feladat áll előttünk, de lelkesek, és úgy tűnik, működik a rendszer.

– Vannak kulcsembereink, mint például a fuvarozási vezetőnk, aki fiatal kora ellenére tapasztalt vezetőként tud dolgozni, de említhetném az egyik helyettesemet is, aki cégvezetőként is dolgozik, és a logisztika élén állva is kiválóan vezeti a csapatát. Ugyancsak hosszú távon számítok az üzemeltetés- vezetőnkre is. Nagyon fiatalon került ide hozzánk, már 25 éve dolgozunk együtt, de még mindig alig több mint 45 éves. Nem mindig egyezik a véleményünk, de rendkívül lojális, sokat bír, sokat dolgozik, és képes elfogadni a döntéseket, követni a kijelölt irányt. Azt, hogy kiválóan kiegészítjük egymást, kifejezetten alátámasztják az eredményeink.

– Átmenetileg a gazdaságvezetői pozíciót is egy külsős szakértő tölti be. Ezen a téren sok mindent másképpen szeretnék látni a jövőben. Pontos, gyors pénzügyi adatokra van szükségünk a jó döntésekhez.

– Hónapok kellenek ahhoz, hogy az új rendszer olajozottan működjön, hogy a csapat összerázódjon. Össze kell érnie mindennek ahhoz, hogy a cég a lehető leghatékonyabban működhessen.

– Egyfajta generációváltás is folyik ezzel párhuzamosan a cégnél. Hol tartanak ezen a téren?

– Bizakodó vagyok, mert a jelenlegi középvezető gárdánkat 30-40 év közöttiek alkotják. Mindenkivel hosszú távon tervezek, látom bennük a potenciált. Az egyik legfontosabb területünket, az értékesítést egy 28 éves fiatalember vezeti, aki nálunk nevelkedett, és komoly karrier előtt áll. Igyekszünk megbecsülni és megtartani. A szállítmányozási és vezénylési csoportot egy nagyon határozott, fiatal kolléganőre bíztuk, aki ugyan alig múlt 30 esztendős, de már több mint tíz éve segíti a csapatunkat, és az eddigi tapasztalatok alapján vezetőként is képes jól teljesíteni.

– Ugyancsak egy fiatal, 27 éves hölgy, a kisebbik lányom, Frida vezeti a kiemelt ügyfélkapcsolati területünket. Tehetséges, jól végzi a feladatát. Rendkívül jó érzéke van ehhez a munkához, hozzám hasonlóan, nagyon jól tud improvizálni. Amellett, hogy vezeti a csapatát, operatív munkát is végez, a legnagyobb, kiemelt partnerünk havi 150 fuvarját gondozza. Sikerült nem csak személyessé tennie ezt a kapcsolatot, de az ügyfélvisszajelzések alapján a legmagasabbra értékelik az ő és csapata munkáját.

– A másik lányom, Fruzsi ugyancsak cégvezetőként segíti a vállalatot. Folyamatmenedzsmentet tanult, nagy rálátása van a témára, ezért a cég folyamatainak felépítésében komoly szerepet vállal. Ma már bátran támaszkodhatom én is és a vezető kollégáim is az ő tudására, a cég minden területén képes hatékony, gazdaságos folyamatok kialakítására, ellenőrzésére és fenntartására.

– Jó érzés tudni, hogy vezető kollégáim átlátják a céget, ha úgy alakul, akár nélkülem is tovább tudják vinni, illetve alapvetően tisztában vannak a társaság értékével.

– Egy olyan szervezetet kívánok felépíteni, amely nélkülem is működőképes, és olyan vezetőket szeretnék az élére, akik a saját területükön maximális szabadságot kapnak, önálló döntéseket hozhatnak, ugyanakkor a folyamatos végső kontrollra egyelőre még igényt tartok. Hosszabb távon azonban már ismét csak a háttérbe vonulva kívánom segíteni a céget.

Cseh Teréz

Fotó: Mazán Tibor