A tudatos választás akár 70%-os CO2-megtakarítást jelenthet

Intermodális, környezetbarát szállítás a Transintertopnál

 

Immáron több, mint két éve annak, hogy a Transintertop a környezettudatosságot szem előtt tartva elindította itermodális szállítási szolgáltatását. Bár egyre több felől hallani már az ilyen kombinált – esetünkben köz- és vasúti eszközökkel végzett – fuvarozásról, de ha mélyebben is vizsgálódunk, hamar kiderül, hogy vannak még problémák: lassú, többnapos szállítás, a rakodás nehézkes, állandóak a késések. Ezekre a kihívásokra adott választ a Transintertop, példát mutatva arra, hogy igen is lehet magas minőségben, pontos szállítási határidőket tartva, nagy fokú biztonságot garantálva, 21. századi módon fuvarozni, úgy, hogy eközben 70%-os CO2-megtakarítást tudnak produkálni. A részletekről Greskó Selmeczi Fruzsina cégvezetőt és Tenke Flóra szállítmányozási vezetőt kérdeztük.

 

– Mi indította önöket arra, hogy az intermodális szállítással bővítsék a szolgáltatásaik körét?

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Számos tényező – gazdasági- és energiaválság, gépkocsivezető hiány, vevői igények – hatással volt a döntésünkre, de a leginkább meghatározó az a belső indíttatás volt, hogy tegyünk a környezetünkért. A Transintertopnál mindig is jellemző volt a környezettudatos szemlélet, a környezetvédelemre való törekvés. A 21. században ez meghatározó szempont a fuvarozásban, és erre jó választ adhat az intermodális szállítás, melynek legnagyobb, sőt számszerűsíthető előnye a CO2-megtakarítás. 2022-ben – igazoltan – több mint 1000 tonnával kevesebb széndioxid jutott a levegőbe az intermodális megoldásainknak köszönhetően. Mint minden más tevékenységünkben, e téren is úttörők kívánunk lenni.

 

– Mennyire elterjedt ez a szolgáltatás? Népszerű az ügyfelek körében?

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Ma még viszonylag kevesen igénylik az intermodális szállítást, és ebből adódóan kevesen is kínálják azt. Ez legfőképpen a rossz tapasztalatokkal indokolható. A vevők tartanak attól, hogy a vasúti szállítás esetén megnövekedett tranzit idővel kell számolni, mely lassítja az ellátási lánc közúton elérhető sebességét. Gyakran társítják az elhúzódó rakodással, daruzással járó problémákat, az állandó bizonytalansággal, ezért inkább kerülik az ilyen jellegű megoldásokat.

Az intermodális tevékenységünk megkezdése előtt szembesültünk a fenti előítéletekkel, éppen ezért egy olyan szolgáltatási koncepciót alakítottuk ki, amely kiküszöböli ezeket a hibákat.

 

Mi ennek a lényege?

Tenke Flóra: – Nagyon alapos háttérmunka előzte meg az indulást. Mélyrehatóan megvizsgáltuk a vasúti szállítási tevékenységet és annak piaci lehetőségét, hogy ezt hogyan tudjuk megfelelően beilleszteni a Transintertop működésébe. Már a kezdetekkor nagyon körültekintőek voltunk a vasúti szolgáltató kiválasztásánál. Olyan partner mellett tettük le voksunkat, aki képes kiküszöbölni az említett hátrányokat, ezáltal sokak számára meglepő módon a közúton elérhető, normál tranzit idővel tudjuk teljesíteni a szállítási feladatokat. A gyors ki- és berakodás kulcskérdés az intermodális szállításnál, melyet a jelenlegi szolgáltatónk megfelelően biztosít számunkra.

– Próbaidőszak, majd az első évünk kezdeti lelkesedése ellenére éreztük, hogy jó az irány, azonban több alkalommal saját kárunkon kellett megtanulnunk a leckét, vállalnunk kellett a rendszer hibáiból adódó súlyos anyagi következményeket. Szükséges volt a megfelelő tapasztalatok levonása a korábbi gyakorlat alapján. Láttuk, hogy elengedhetetlen a további finomhangolás, ahogy az is, hogy a csapattagok együttműködjenek.

– Tekintettel a tevékenység fontosságára, osztályokon átívelő vállalati összefogással megkezdtük az intermodális projektünk felülvizsgálatát és fejlesztését. A feladat komplexitását mutatja, hogy a reformok számos rendszerünket érintették: fuvartervezés, számlázás, sofőroktatás, mérés. Büszkén mondhatjuk, hogy egy olyan professzionális rendszert építettünk ki, amely ugyanazt a magas minőséget képes adni, mint amit az ügyfeleink tőlünk a közúti fuvarozásban már megszokhattak.

– Hogyan kell elképzelnünk egy ilyen szállítást, és milyen elvárásoknak kell megfelelni?

Tenke Flóra: – Egyszerűnek tűnik mindez, de nem az. Sokan gondolják úgy, az intermodális szállításra bárki képes. Csakhogy ez egy rendkívül összetett, nagyfokú precizitást igénylő feladatsor, aminek az elemeit nem könnyű összehangolni. Nekünk sikerült.

– Laikusként gondolhatnánk, hogy nem igényel sok ráfordítást elindítani egy ilyen tevékenységet, de a valóság erre rácáfol. Több nagy kihívással kell szembe néznie annak, aki erre adja a fejét. Ilyen például a pótkocsik technikai megfelelőssége, ami extra anyagi ráfordítás mellett speciális átalakítással jár, a rendszeres és homogén fuvarfeladat, a nagy méretű flotta, a feladó és fogadó személyzet, nem is említve a szigorú időkapukat mindkét vasúti terminálon, mert késésre itt nincs lehetőség. Ha bezárt a kapu, nincs visszaút, üresen megy el a szerelvény. A vasútnál előre kell a helyigényeket foglalni, és 24 órán belül nincs mód a lemondásra. Ezért a fuvardíjakat mindenképpen ki kell fizetnünk, és persze a pótlólagos közúti szállítás költségeit is, hiszen az árunak így vagy úgy, de meg kell érkeznie. Ebből is látható, hogy a jelentős anyagi ráfordítás és koncepció mellett, többlet humán erőforrás-igényt is jelent ez a megoldás. Ebből adódóan kollégáink szakértelme, felkészültsége és napi szintű koordinációja elengedhetetlen a sikeres működéshez.

 

– Anyagi értelemben véve is kedvezőbb ez a fajta szállítási mód?

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Az intermodális szállításról általánosságban az a vélemény alakult ki, hogy olcsóbb. Nem fogy az üzemanyag, nem kopik a gumi, csökken az amortizáció, ami igaz is, de a másik oldalról ez a szolgáltatás komplex logisztikát igényel, ami nem olcsó. Ahogy említettük is, kell egy kiszolgáló személyzet mindkét oldalon, és a központban is gondoznunk kell a folyamatot. Rengeteg munka van amögött, hogy az ügyfél a gyakorlatban semmit se érzékeljen abból, hogy intermodális szállítással jut el az áru az egyik pontból a másikba. Bármilyen hiba, csúszás, sérülés, vonatkésés nem csak felborítja a rendszert, de súlyos, több száz vagy több ezer euros extra költséget jelent, amit a kezdeteknél tanulópénzként meg is fizettünk.

– Fontos megemlítenünk gépkocsivezető kollégáink felkészültségét és elhivatottságát is mind a feladó, mind a fogadó oldalon.

 

Tenke Flóra: – Itt nem az anyagi előnyön van a hangsúly, ami abból is látszik, hogy az említett tényezők jelentős többletköltséget generálnak a vállalat számára, hanem a környezetvédelmen és a közlekedésbiztonság kerül előtérbe. Ugyanakkor a projekt keretében a költségek vizsgálata is nagy hangsúlyt kapott, hiszen az ilyen módon kivitelezett vasúti szállítás akár drágább is lehet a közútinál.

– Persze pozitív hozadékként értelmezhető az is, hogy a pótkocsik, melyek vasúttal jutnak el a célba, útközben nem kötnek le vontatókat, nem igényelnek sofőröket, így ezeket a kapacitásokat fel tudjuk használni más fuvaroknál. Éppen ezek az előnyök nyújtanak fedezetet az intermodális szállításnál jelentkező erőforrásigényekre. Így a költségek kiegyenlítődnek. Ugyanakkor egy ilyen viszonylaton a közúti szállításhoz képest a kombinált megoldással 70%-os CO2-megtakarítást lehet elérni. Ez egy olyan tényező, amit nem szabad figyelmen kívül hagynunk.

 

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Éppen ez motiválta a cégünket, hogy tudatosan felvállaljuk és népszerűsítsük ezt a tevékenységet a megbízóink körében, hiszen ezzel rengeteget tehetünk a Földünkért, a környezetünkért. Szeretnénk bővíteni is ezt a szolgáltatási területünket, de ehhez elengedhetetlen, hogy a vasúttársaságok is fejlesszék technológiájukat és kapacitásukat. Egyik napról a másikra nem lehet bekerülni egy ilyen rendszerbe, ad hoc módon nem lehet a feladott pótkocsik mennyiségét növelni. Van tehát még hová fejlődni.

 

– A Transintertop szeret az élére állni a fejlődésnek, felvállalni a jó dolgokat. Ha van jó ügy, ez egészen biztosan az. Egyfajta jó példát, jó gyakorlatot szeretnénk ezzel mutatni, másokat is arra sarkalni, hogy elgondolkodjanak ezeken a dolgokon, és mielőbb lépéseket tegyenek ebbe az irányba. Nagyon fontos viszont, hogy ha valaki belevág az intermodális szállításba, akkor azt jól csinálja! A Transintertopnál mi komolyan vesszük a minőséget, aminek az alapja a megfelelő szabályozás. Nem csak kidolgoztuk a folyamatainkat, de teljeskörűen dokumentáltuk is azokat, aminek eredményeként egy komplex csomag állt össze, ami a napi munkának, a belső oktatásunknak az alapja. Mert ennek a szállítási folyamatnak minden egyes eleme számít, így a szakértő vezénylő kollégáink is, az ő precizitásuk nélkül nincs minőségi végeredmény. Pedig ez nélkülözhetetlen, hiszen az ügyfeleinket éppen arról szeretnénk meggyőzni, hogy ma már igen is lehet 21. századi, környezetbarát módon, magas minőségben, intermodálisan szállítani.

Cseh Teréz