Sikeres belsőoktatási rendszert fejlesztett és működtet a Transintertop

TIT Akadémia – a cégen belüli fejlődés hatékony eszköze

 

Az egyéni karrierút, a szakmai és személyiség-fejlődés lehetőségének biztosítása, a belső kommunikáció építése, folyamatos hangolása egyre nagyobb kihívások elé állítja a vállalatokat. A munkaerő-elvándorlás jelentősen csökkenthető, ha a kollégák ismerik egymás szakterületét, megbecsülik egymás munkáját. Az összefüggések ismeretében hatékonyabbá válik a cégen belüli együttműködés, a csoportmunka is, illetve nő a döntési magabiztosság. Nem mindegy tehát, mit és hogyan csinálunk ezen a területen. A környei székhelyű nemzetközi szállító vállalat, a Transintertop Kft. egy saját belső oktatási programot fejlesztett, melyet immáron több éve sikeresen működtet. Erről, a szakmában igazi kuriózumnak nevezhető TIT Akadémiáról beszélgettünk Greskó-Selmeczi Fruzsina cégvezetővel és Tóth Luca flottaoperátori vezetővel.

 

 

 

– Mióta létezik a TIT Akadémia, és miért érezték szükségét, hogy elindítsák azt?

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – 2021-ben döntöttünk úgy, Gasparics Tamás támogatásával, hogy útjára indítjuk a Transintertop új képzési programját, „tudásközpontját”, a TIT Akadémiát, mely egy félévenként 14-15 alkalomból álló képzéssorozat. A munkaidőből csíptünk le egy-egy órát, hogy azt a kollégáink fejlesztésére fordíthassuk. Első körben az operáció területén dolgozó munkatársainknak kívántunk ezzel könnyebbé, hatékonyabbá tenni a napi munkavégzését, illetve erősíteni a csoporton belüli együttműködést. Az első szemeszterben az általános fuvarozási ismereteket állítottuk a fókuszba, ezt követően pedig a belső folyamataink megismertetését tűztük ki célként.

– Az előadásokon személyesen, vagy akár online módon is részt vehetnek a kollégák, egy-egy félévnyi oktatást pedig egy teszt alapú, online záróvizsga követ.

 

Tóth Luca: – Jómagam a 3. félévtől csatlakoztam a programhoz. Sok új kolléga került ekkoriban a céghez, ezért úgy döntöttünk, hogy ez az etap az ismétlésről fog szólni. Könnyű dolgunk volt, mert a korábbi előadásokról írásos anyagok, videó- és hangfelvételek is készültek, melyeket egy közösségi felületen valamennyi kollégánk számára elérhetővé tettünk. Ugyanezen a helyen lehet online módon is csatlakozni az éppen aktuálisan zajló tanfolyamhoz, sőt ugyanitt a záróvizsga is letehető. A teszt a kitöltését követően azonnal kiértékelhető, és láthatóvá válnak a helyes válaszok is.

– Ez a rendszer rendkívül hatékony eszköznek bizonyult az új belépők beintegrálásánál is, hiszen az új alkalmazott akár mobiltelefonról, otthonról, a saját tempójához, szabadidejéhez igazítva ismerkedhet meg a vállalat belső folyamataival, legfontosabb szakmai tudnivalóival.

 

– Milyenek a visszajelzések? Mit szóltak a kollégák a képzésekhez?

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Az első pillanattól kezdve arra törekedtünk, hogy ne egy száraz szakmai anyagot átadó, iskolás jellegű, unalmas képzést szervezzünk, hanem olyan tudást adjunk át, amire a kollégák nem sajnálják rászánni az idejüket, a figyelmüket, amiről ők is azt gondolják, hogy valóban hasznát tudják venni a mindennapokban. A képzés nem terheli a szabadidőt, munkaidőben zajlik, a lehető legjobban igazodva a napi munkákhoz. Az előadások interaktívak és részben oktatótermi, részben helyszíni, gyakorlati formában valósulnak meg.

– De nem álltunk meg itt. Minden félévi záróvizsgát követően egy elégedettségi kérdőívet is kiküldünk a kollégáinknak, amin értékelhetik az adott félév előadásait, illetve jelezhetik felénk a további igényeiket, hogy milyen téren szeretnének még oktatást kapni. A negyedik félévtől ezeket be is építettük a tematikánkba, illetve a szervezésre vonatkozó kéréseknek is igyekeztünk maximálisan eleget tenni. Meggyőződésem, hogy a TIT Akadémia sikerének éppen ez az egyik titka. A kollégáink azért nyitottak ezekre a képzésekre, mert magukénak érzik azt, látják, hogy adunk a véleményükre, figyelünk az igényeikre. Ez tényleg róluk szól, őket segíti a mindennapjaikban.

 

Tóth Luca: – A 4. félév tematikája már ezekre a visszajelzésekre épült. A kérdőívekből kiderült, a munkatársak nyitottak a további belső területekkel való ismerkedésre épp úgy, mint a személyiségfejlesztésre, vagy épp a stresszkezelésre, a munka és otthon összhangjának megteremtésére. Éppen ezért ebben a szemeszterben a fókuszt az egyéni és a csoportteljesítmény növelésének lehetőségeire tettük.

 

Greskó Selmeczi Fruzsina: – Az, hogy az 5. szemeszternél tartunk, úgy gondolom, önmagáért beszél, mutatja az egyre növekvő igényt az ilyen típusú képzésekre. A társosztályok is jelezték a csatlakozási szándékukat, így korábban részükre is elérhetővé tettük a TIT Akadémiát.

– Ugyanakkor más módon is igyekszünk motiválni őket. A sikeres vizsgát TIT creditpontokkal jutalmazzuk, melyek aztán TIT céges ajándéktárgyakra válthatók. Olyasmire, aminek ténylegesen is hasznát vehetik a mindennapokban: powerbank, laptoptáska, pendrive, vezeték nélküli telefontöltő, és ehhez hasonló hasznos holmik, melyek körét folyamatosan bővítjük, változtatjuk.

 

 

 

– Kik a TIT Akadémia oktatói?

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Az előadóink részben a kollégáink közül kerülnek ki, ők értelemszerűen a cég belső folyamatait érintő elméleti-gyakorlati ismeretekre fókuszálnak. A sofőrjeinknek a sajátos munkarendjük miatt önálló képzési programunk van, de „Sofőr nézőpontból” címmel már ők is tartottak előadást a TIT Akadémián. Fontosnak tartjuk, hogy valamennyi terület munkájáról képet tudjanak alkotni a munkatársaink. Meggyőződésünk, hogy ez megkönnyíti az egyes részlegek együttműködését, egymás megértését.

 

Tóth Luca: – Az általános szakmai, illetve személyiségfejlesztési tréningeket professzionális külsős szakemberekre bízzuk, és ez – mi legalábbis úgy látjuk -, nem kis mértékben járul hozzá a képzés sikerességéhez. A kollégák értékelik, hogy odafigyelünk az egyéni fejlődésükre, arra, hogy magasan képzett szakemberektől tanulhassanak.

– De a profizmus azért is fontos, mert a TIT Akadémia egy-egy előadása mindössze 60 perces. Nekünk ebbe kell belesűrítenünk minden lényegi tudnivalót. Persze vannak egymásra épülő, előadássorozataink is, mint például a motiváció, a mentálhigiéné, vagy épp a logisztikában használt Lean folyamatmenedzsment témakörében. Ezeknél egy-egy alapozó óra után fokozatosan ráépítjük a további tudáselemet az addig tanultakra.

 

Greskó-Selmeczi Fruzsina: – Sok munka áll a TIT Akadémia sikerei mögött, de az eredmény azt mutatja, hogy a befektetés megtérül. Komoly kihívás a szervezők számára, hogy 14-15 héten át szünet nélkül koordinálni kell a folyamatokat mind a kollégák, mind pedig a külsős előadók irányába, hogy a TIT Akadémia éppen aktuális 60 perces előadása a lehető legprofesszionálisabb, leghatékonyabb lehessen. Büszkék vagyunk erre a programra, mert a szakmánkban a maga nemében egyedülálló.

Cseh Teréz